Cíle studijního programu
Posláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.
Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.
Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).
Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2025/2026 (zahájení: podzim 2025)Termín podání do půlnoci 30. 4. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
Termín podání přihlášek: 1. leden – 30. duben
Termín dodání podkladů pro přijímací řízení: do 15. května
Podklady pro přijímací řízení:
- A) Výzkumný záměr projektu disertační práce: Doporučená struktura: 1) Popis teoretických východisek; 2) Formulace výzkumného problému; 3) Výčet z něj plynoucích výzkumných cílů; 4) Návrh adekvátních výzkumných metod; 5) Seznam základní literatury. Rozsah: 6 až 10 normostran.
- B) Strukturovaný odborný životopis, včetně zahraničních studijních pobytů a stáží.
- C) Soupis tvůrčí a publikační činnosti relevantní pro posouzení odborné způsobilosti k doktorskému studiu DKKP.
- D) Potvrzení o znalosti angličtiny minimálně na úrovni B2 evropské klasifikace (výpis z IS MU či jiný dokument).
Upozornění: Doklad o absolvování magisterského studia (autorizovanou konverzi diplomu, u vzdělání získaného v zahraničí také tzv. nostrifikaci) předloží uchazeči navržení na přijetí před zápisem do studia. U přijímacích zkoušek se doklad o absolvování magisterského studia nevyžaduje.
Podklady k přijímacímu řízení vložte do e-přihlášky (rubrika "Dokumenty") do 15. 5. Žádáme uchazeče a uchazečky, aby ve všech přiložených podkladech měli uvedené své celé jméno a číslo přihlášky.
- Uchazeč v rámci ústního pohovoru představí výzkumný záměr, který chce ve své disertační práci zpracovat, a následně je o něm vedena rozprava, v níž má prokázat odbornou připravenost a motivaci k doktorskému studiu. Při hodnocení je přihlíženo rovněž k tomu, zda výzkumný záměr je v souladu s odborným zaměřením školitelů příslušného programu a s výzkumným zaměřením pracoviště. Podklad: Výzkumný záměr disertační práce (rozsah 6 až 10 normostran).
- Diskutována je dosavadní odborná a tvůrčí činnost uchazeče. Podklad: strukturovaný odborný životopis, seznam publikací a jiných aktivit relevantních pro posouzení odborné způsobilosti uchazeče k doktorskému studiu.
- Prověřena je znalost anglického jazyka alespoň na úrovni B2 evropské klasifikace. Podklad: Výpis z IS MU prokazující absolvování předmětu Cizí jazyk na požadované úrovni nebo jiný doklad.
Zkušební komise: Pro přijímací zkoušku je vytvořena zkušební komise, která se skládá z předsedy a minimálně dvou dalších členů oborové rady. U přijímací zkoušky bude s uchazečem primárně diskutován návrh projektu disertační práce; dále budou formou pohovoru zjišťovány jeho teoretické a metodologické znalosti, které se k projektu vážou; uchazeč bude mít příležitost komentovat předložený odborný životopis.
Doporučení: Doporučujeme uchazečům kontaktovat potenciálního školitele již před podáním přihlášky za účelem konzultace výzkumného zaměření a jeho možného vedení (je možný i externí školitel).
Přijímací řízení je dvoukolové:
1. V prvním kole přijímacího řízení jsou posouzeny předem dodané písemné podklady (viz výše).
2. Druhé kolo má formu a) rozpravy nad projektem disertační práce. Je posuzována také b) odborná připravenost; c) jazyková připravenost; d) motivace ke studiu.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
Uchazeč může získat max. 100 bodů. Pro postup do druhého kola přijímacího řízení musí získat minimálně 70 bodů. Minimální počet bodů pro přijetí do studia je 90. Kandidát je hodnocen v těchto oblastech:
1 kolo: Hodnoticím kritériem je především formální a obsahová kvalita projektu, vědecká kvalita dosavadní publikační činnosti, zahraniční studijní pobyty a stáže. Vysokou váhu má kritérium tematického zaměření výzkumného projektu, při jehož posuzování je brán zřetel na výzkumné zaměření pracoviště a školitelského týmu.
2. kolo: Má formu rozpravy, v rámci které je prověřována odborná připravenost uchazeče, motivace k výzkumné práci a plnění povinností spojených s doktorským studiem (zahraniční studijní pobyty a stáže, publikační činnost).
O výsledku přijímacího řízení je posluchač informován prostřednictvím e-přihlášky.
Studium
- CílePosláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.
Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.
Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).
Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Uplatnit a rozvíjet hluboké znalosti světových, evropských a českých dějin umění nových médií a digitální kultury.
- Aplikovat znalosti teorií a kriticko-analytických metod interpretace a hodnocení umění nových médií, produktů digitální kultury a kreativních průmyslů.
- Zasadit výzkumný projekt do širšího rámce filozofie médií, techniky a současné estetiky.
- Posoudit kvalitu a určit typologii uměleckého díla využívajícího digitální a síťové technologie.
- Využívat znalosti teorií a kriticko-analytických metod z oboru management a marketing umění a kultury.
- Orientovat se v problematice kreativních průmyslů, a to v teoretické rovině i z hlediska legislativy a grantové politiky.
- Utřídit a sepsat získané údaje, interpretovat dosažené výsledky, prezentovat své poznatky a obhájit je na příslušném fóru.
- Vést samostatně vědecko-výzkumné práce.
- Předávat získané znalosti formou pedagogické činnosti, odborných přednášek a publikací.
- Navrhnout, naplánovat, vést, realizovat a obhájit výzkumně-kreativní projekt z oboru digitální kultura, umění nových médií a kreativní průmysly.
- Uplatnění absolventaAbsolventi budou připraveni na vědecké kariéry v akademických institucích, na uplatnění v kulturních institucích, jejichž činnost zahrnuje výzkum a prezentaci umění nových médií či fenoménů digitální kultury, a ve firmách působících v oblastech kreativních průmyslů, jež disponují výzkumným zázemím.
Absolventi doktorského studijního programu DKKP mohou získané znalosti uplatnit ve výzkumných ústavech, jako vysokoškolští učitelé a pod. Jsou oprávněni vykonávat nezávislé vědecké a výzkumné činnosti v oblasti základního a aplikovaného výzkumu. V širším smyslu jsou schopni provádět jakoukoli činnost související s vědeckou prací, tj. zabývat se koncepčními otázkami, vědeckými a organizačními činnostmi a výukou.
Absolventi najdou uplatnění:
- V akademických a dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi;
- V galeriích, jako kurátoři výstav a autoři výstavních koncepcí;
- V muzeích a archivech umění nových médií, jako experti na umění nových médií a možnosti jeho archivace a zprostředkování;
- Jako dramaturgové a ředitelé festivalů umění nových médií;
- V oblasti kreativních průmyslů: zejména v oboru herní design a marketing;
- Ve státních institucích definujících politiku rozvoje kreativních průmyslů a inovací podpořených užíváním digitálních technologií.
- PraxeStudijní program Digitální kultura a kreativní průmysly je nastaven tak, aby docházelo k vzájemnému ovlivňování akademické a aplikační sféry, a to s využitím různých nástrojů:
- Výzkumná témata doktorandů a směřování studijního programu DKKP jsou průběžně konzultována s odborníky z praxe, kteří se podílejí na realizaci programu jako konzultanti i v pozicích členů oborové rady.
- Stáže studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích dle zaměření témat doktorských prací (např. v kulturních institucích, mediálních archivech, ve firmách z oblasti kreativních průmyslů, v organizačních týmech festivalů, a to doma i v zahraničí) jsou integrovány do studijního plánu jako povinný semestrální kurz s dotací 320 hodin. Cílem je usnadnění přechodu absolventů do praxe v neakademickém prostředí.
- Doktorandi jsou zapojováni do výzkumných projektů, publikační činnosti, redakční práce a výuky, aby byli připraveni na akademickou profesní dráhu.
- Standardy kvalifikačních pracíDoporučené tematické okruhy disertačních prací odpovídají odbornému zaměření školitelů podílejících se na realizaci programu:
- umění nových médií;
- digitální kultura;
- kurátorství nových médií;
- herní studia;
- management a marketing umění a kultury.
Při koncipování výzkumných projektů je důraz kladen na:
- Metodologii výzkumu, a to včetně vynalézání nových výzkumných metod a strategií, které můžeme zařadit pod pojem digital humanities: Například zlá média (Fuller a Goffey), softwarová studia (Fuller et al.), spekulativní software, využívání umění jako specifického způsobu zkoumání technických objektů (Harwood, Zylinska et al.).
- Interdisciplinární a hraniční výzkum: Výzkumná témata doktorandů jsou situovaná v průsečíku disciplín. Posluchači mají proto vždy jednoho hlavního školitele a také odborného konzultanta z oboru, do kterého jejich výzkumný projekt zasahuje. Může se jednat o akademického pracovníka, ale také umělce, herního vývojáře apod.
- Propojení teoretického výzkumu s uměleckým: Pojetí umělecké tvorby jako kritické analýzy fenoménu umožňuje, aby v odůvodněných případech byl výzkumný projekt založen na kombinaci teoretického spisu s praktickým projektem.
- Propojení výzkumu s inovačními intervencemi do aplikační sféry: Disertační práce mohou mít podobu metodologických spisů přinášejících inovativní redesign procesů a činností v kulturních institucích, kreativních průmyslech, formálních i neformálních sdruženích, která ovlivňují zkoumané oblasti DKKP, tedy digitální kulturu, umění nových médií a kreativní průmysly.
- Formální charakteristika disertačních prací: Viz Studijní a zkušební řád MU, čl. 31 Disertační práce.
- Základní struktura disertační práce: 1) Popis teoretických východisek; 2) Formulace výzkumného problému; 3) Výčet z něj plynoucích výzkumných cílů; 4) Návrh adekvátních výzkumných metod; 5) Výzkumný projekt logicky a přehledně strukturovaný do kapitol a podkapitol; 6) Seznam vyobrazení; 7) Seznam literatury a pramenů.
- Je vyžadována jazyková správnost předloženého textu. Hrubé pravopisné chyby mohou být důvodem pro nepřijetí práce.
- Doporučená velikost písma: Times New Roman 12 pt či Arial 11 pt pro základní text a 10 pt pro poznámkový aparát.
- Rozsah disertačních prací je min. 200 000 znaků. Do rozsahu se započítává vlastní text práce včetně předmluvy, úvodu a závěru, poznámkový aparát, obsah a resumé; o započítání příloh rozhoduje vedoucí práce. Do rozsahu se nezapočítává seznam literatury, titulní strany a čestné prohlášení.
- Povinnou součástí je české a 2 cizojazyčná resumé.
- Disertační práce (doktorské) jsou odevzdávány ve třech exemplářích, knihařsky vázané.